Historia


Tapani Roiko

Vuonna 2009 Tapani Roiko osti kiinteistön Kokkolasta 8-tien varresta, mihin Classic Park perustettiin.

Autoharrastuksen Tapani aloitti keräämällä pikkuautoja, mutta harrastus muuttui isompiin, ja ensimmäisen harrasteauto oli Saab 92 vuosimallia -54, joka myös Classic Parkiin siirrettiin. Sininen -72 avomustang tuli talliin seuraavaksi ja perään -59 Cadillac . Vuosien aikana tuli monen eri merkkisiä autoja lisää talliin.

Sittemmin on Mustangeja ilmestynyt ”Parkille” säännöllisen epäsäännöllisesti. 67 HT orkkiskuntoinen on kuulemma tuolla jossain tallissa. -73 Mustang haettiin Jukan avustuksella seuraavaksi. Auto oli ns. “pahvilaatikkoauto” ja vaati täydellisen kunnostuksen. Tallissa on myös yksi -69 ja kaksi -70 Mach 1 autoa, jotka ovat kaikki kokeneet täydellisen kunnostuksen. Alkuperäiskuntoinen -66 avokin talvehtii jossain tallin nurkassa.

Uudempiakin Mustangeja on tallissa ollut ja taitaa yksi olla kesällä ajossakin. Samalla kun Tapani harrastaa, tarvitsee autot myös rakentaa. Jukka ja Valtsu hoitavat kaikki entisöinnit, modifioinnit, korjaukset ja maalaukset.

Unelmia autojen suhteen ei ole, mutta tallissa on rakenteilla erittäin hieno Mustang. Siitä myöhemmin. ”Jos sillä sinisellä -69 Mach1 autolla ehtis tänä kesänä kerran ajaa”, toteaa Tapani lopuksi.

Jukka Kaunisvesi

Jukalla Mustangit ja autojen rakentaminen on ollut koko elämän mittainen.

Ensimmäinen oma Mustang (1965 HT) tuli talliin -80. Toinen Mustang oli sitten harvinaisempi, Shelby GT350 -69. Sekin auto sai täydellisen kunnostuksen. Sen jälkeen Jukka on rakentanut useita Mustangeja kavereille ja asiakkaille. 1970 sportroof, 1970 HT kiihdytysautoksi, 1967 HT, 1970 sprotroof, Boss 351 1971, 1969 Mach1 (oma) ja useita muita merkkejä.

Classic Parkille Jukka tuli 2010 ja on sen jälkeen jatkanut autojen entisöintien parissa. Nykyään Jukalla omassa tallissa on 1965 Mustang 350 Herz (klooni). Kokenut tietysti täydellisen entisöinnin. Moottoreita Jukka on rakentanut niin paljon, että muisti ei riitä. Enimmäksen Ford pikku- ja isolohkoja, mutta myös muita merkkejä.

Haaveita Jukalla ei ole paljon, mutta “jos ens kesänä kävis kerran ajelulla “härzillä”.

Valtteri Kaunisvesi

Valtsu aloitti Classic Parkissa 2014, heti peruskoulun jälkeen. Ajokorttia ei vielä ollut mutta se ei haitannut autojen rakentelun aloittamista. Vuosien varrella Jukka on siirtänyt osaamisensa Valtsulle ja samalla hän on saanut suoritettua oppisopimuskoulutuksella itselleen ammattitutkinnon, autonasentaja ja automaalari.

Ensimmäinen täysi projekti oli Ford Taunus. Valtsu purki, maalasi ja kasasi sen uudestaan. Auto valmistui juuri samoihin aikoihin kun Valtsu sai kortin. Joten katsastukseen ajettiin tuoreen kortin kanssa.

Heti perään tuli vaativampi projekti, 1973 Mach1. Sen Valtsu suurimmaksi osaksi rakensi alusta loppuun. Se oli niin sanottu “pahvilaatikkoprojekti”. Siitä asti on ollut kaikenlaisia isoja ja pieniä projekteja.

Nyt on oma ensimmäinenkin harrasteauto hankittuna. Siitä kuullaan myöhemmin vielä lisää, ja auto näkynee galleriassa jonakin päivänä.

missio

Saada kunnostettua mahdollisimman monta Suomelle kulttuurillisesti arvokasta autoa, ja antaa ihmisille mahdollisuus kokea entisajan autojen kauneus.

visio

​Ylläpitää ja kehittää suomalaista autonrakennuskulttuuria ja tavoittaa uusia harrastajia, sekä viedä tietoutta eteenpäin osallistumalla näyttelyihin ja muihin tapahtumiin..

arvot

Yhdessä tekeminen​
Ammattimaisuus​
Luovuus​